10. – 12. 01. 2020

Obsah výuky

  • analýza rytmů a rytmizovaných říkadel ze zvukových ukázek – pokračování
  • procvičování sudého a lichého metra
  • metodika založení elelmentární hudebnosti u dětí, vývoj a procvičování hudební paměti
  • zavádění způsobů flétnové hry na základě písní na 2 – 5
  • zažití a procvičování intervalů, intonační cvičení
  • cvičení zpěvu snadných písni přímo z notového zápisu
  • souborová hra ze sborníku Intrády a tance I a Antologie renesančních melodií I.

Na příště zůstavá


Doporučení k domácí přípravě

  • procvičování zpěvu rozličných tónových sledů s názvy tónů (např. C, E, G, F, G, E, C atp.)
  • pamětní osvojení všech písní na 3 – 5 tónů z publikace Hudební praktikum díl I
  • výše zmíněné písně hrát zpaměti též v tónině C-dur, G-dur a D-dur
  • procvičování intervalů (např. zpívej řadu 1, 7, 6, 5, 1 nebo 1, 3, 4, 5, 1 atp.
  • plus úkoly z minulého semináře pro nepřítomné
  • praktická ukázka z výuky (10 minut).

8. – 10. 11. 2019

Obsah výuky

  • osvojení písní ze sborníku Podzimní písničky
  • rytmický úvod vyučování na kánon Benedictus qui venit, a další lidové písně, důkladné zažití sudého a lichého metra hrou na tělo a předáváním jablíček
  • procvičování zápisu rytmu,
  • analýza a rytmizovaných říkadel – opakování příště
  • tvorba jednoduchého doprovodu na orffovy nástroje k písním pro děti ze sborníku Žežuličko, kde jsi bylapokračování příště
  • pentatonická melodizace říkadel, 
  • rytmický rozhovor – procvičování v řeči i v tónech hraných a zpívaných v akordu
  • souborová hra ze sborníku Intrády a tance I
  • konstrukce durové stupnice
  • procvičení intervalů, kvintový a kvartový kruh, akord z publikace Hudební praktikum díl I.pokračování příště,
  • zažití kvalit znějících intervalů zůstává na příště
  • důkladné zažití sudého a lichého metra

Doporučení k domácí přípravě

  • příběh na vybrané téma doplněný o hudební doprovod (zůstává z minula)
  • procvičit vytváření intervalů
  • zpaměti naučit posloupnost křížků a béček
  • znovu si doma napsat kvartový a kvintový kruh k ujištění se, že rozumím
  • formulovat otázky z vlastní aplikace naučeného při výce a nejraději je poslat poslat předem
  • zapsat z nahrávky následující rytmizovaná říkadla a poslat je ke korektuře
Říkadla 1
Říkadla 2
Říkadla 3

11. – 13. 10. 2019

Obsah výuky

  • kánonické rozezpívání s rytmickým doprovodem na tělo
  • seznámení účastníků, ozřejmení jejich motivace a očekávání
  • rytmický a melodický element v předškolním provozování hudby
  • práce s textem – rytmizace a její zápis
  • pentatonika, její zákonitosti a specifika
  • zpěv lidových písní s instrumentálním doprovodem

Doporučení k domácí přípravě

  • nastudovat zpěvník Zpívánky I
  • vybrat si říkadlo z Texty k rytmickým a melodickým cvičením a zapsat ho rytmicky v 4/4 a 3/4
  • vytvořit dvouhlasý rytmický rozhovor a zapsat
  • vybrat si říkadlo z “Texty k rytmickým a melodickým cvičením” a složit k němu pentatonickou, dětem přístupnou, jednoduchou melodii
  • vyprávění s hudebním doprovodem
  • Hudební praktikum I, str. 9, 10 a 11
  • pořídit notový sešit