10. – 12. 01. 2020
Obsah výuky
- analýza rytmů a rytmizovaných říkadel ze zvukových ukázek – pokračování
- procvičování sudého a lichého metra
- metodika založení elelmentární hudebnosti u dětí, vývoj a procvičování hudební paměti
- zavádění způsobů flétnové hry na základě písní na 2 – 5
- zažití a procvičování intervalů, intonační cvičení
- cvičení zpěvu snadných písni přímo z notového zápisu
- souborová hra ze sborníku Intrády a tance I a Antologie renesančních melodií I.
Na příště zůstavá
- tvorba jednoduchého doprovodu na orffovy nástroje k písním pro děti ze sborníku Žežuličko, kde jsi byla
- procvičení intervalů, kvintový a kvartový kruh, akord z publikace Hudební praktikum díl I.
Doporučení k domácí přípravě
- procvičování zpěvu rozličných tónových sledů s názvy tónů (např. C, E, G, F, G, E, C atp.)
- pamětní osvojení všech písní na 3 – 5 tónů z publikace Hudební praktikum díl I
- výše zmíněné písně hrát zpaměti též v tónině C-dur, G-dur a D-dur
- procvičování intervalů (např. zpívej řadu 1, 7, 6, 5, 1 nebo 1, 3, 4, 5, 1 atp.
- plus úkoly z minulého semináře pro nepřítomné
- praktická ukázka z výuky (10 minut).
8. – 10. 11. 2019
Obsah výuky
- osvojení písní ze sborníku Podzimní písničky
- rytmický úvod vyučování na kánon Benedictus qui venit, a další lidové písně, důkladné zažití sudého a lichého metra hrou na tělo a předáváním jablíček
- procvičování zápisu rytmu,
- analýza a rytmizovaných říkadel – opakování příště
- tvorba jednoduchého doprovodu na orffovy nástroje k písním pro děti ze sborníku Žežuličko, kde jsi byla – pokračování příště
- pentatonická melodizace říkadel,
- rytmický rozhovor – procvičování v řeči i v tónech hraných a zpívaných v akordu
- souborová hra ze sborníku Intrády a tance I
- konstrukce durové stupnice
- procvičení intervalů, kvintový a kvartový kruh, akord z publikace Hudební praktikum díl I. – pokračování příště,
- zažití kvalit znějících intervalů zůstává na příště
- důkladné zažití sudého a lichého metra
Doporučení k domácí přípravě
- příběh na vybrané téma doplněný o hudební doprovod (zůstává z minula)
- procvičit vytváření intervalů
- zpaměti naučit posloupnost křížků a béček
- znovu si doma napsat kvartový a kvintový kruh k ujištění se, že rozumím
- formulovat otázky z vlastní aplikace naučeného při výce a nejraději je poslat poslat předem
- zapsat z nahrávky následující rytmizovaná říkadla a poslat je ke korektuře
11. – 13. 10. 2019
Obsah výuky
- kánonické rozezpívání s rytmickým doprovodem na tělo
- seznámení účastníků, ozřejmení jejich motivace a očekávání
- rytmický a melodický element v předškolním provozování hudby
- práce s textem – rytmizace a její zápis
- pentatonika, její zákonitosti a specifika
- zpěv lidových písní s instrumentálním doprovodem
Doporučení k domácí přípravě
- nastudovat zpěvník Zpívánky I
- vybrat si říkadlo z Texty k rytmickým a melodickým cvičením a zapsat ho rytmicky v 4/4 a 3/4
- vytvořit dvouhlasý rytmický rozhovor a zapsat
- vybrat si říkadlo z “Texty k rytmickým a melodickým cvičením” a složit k němu pentatonickou, dětem přístupnou, jednoduchou melodii
- vyprávění s hudebním doprovodem
- Hudební praktikum I, str. 9, 10 a 11
- pořídit notový sešit