Tematická osnova seminářů
1) Všeobecná hudební průprava
Rytmika
- – rytmické hry, hra na tělo, říkadla jako rytmický element
- – osvojení a zažití teoretických pojmů – doba, takt, metrum, rytmus, tempo, dynamika
- – rozšíření hudební paměti
Pentatonika
- – konstrukce, osvojení a zažití ve zpěvu i hře na nástroje
- – improvizace v pentatonice
- – melodizace říkadel a básní v pentatonice
- – vytváření doprovodu na orff. nástroje
Dur – mollová melodika
- – hlasová, intonační a paměťová cvičení – dvou a třítónová říkadla, říkanky v tónové řadě
- – předvětí, závětí, hudební perioda a další elementární hudební formy
- – vícehlasý zpěv – průprava na kánonech a lidovém dvojhlasu, sborové zpívání
- – elementární variační schopnosti
- – improvizace nad harmonickým základem
- – rozšíření hudební paměti
Harmonie
- – osvojení základních harmonických funkcí a jejich využití
- – harmonizace dětských a snadných lidových písní
- – realizace harmonického doprovodu na orff. nástrojích
- – harmonický doprovod na jiné nástroje – kytara, klavír
Orffovský instrumentář
- – metodika využití v elementární hudební výchově
- – osvojení hry na orffovský instrumentář
- – četba a dešifrace partitur
- – vytváření vlastních doprovodů k dětským písním a kánonům
2) Rozšiřující hudební kompetence
- – hra na zobcovou flétnu – postupné rozšiřování dovedností
- – hra na jiný – nejlépe harmonický hudební nástroj
- – čtení basového klíče
- – transponování
- – schopnost čtení notového zápisu jednoduchých partitur
- – orientace v dějinách hudby
- – vhled do antroposof. souvislostí hudby a jejího působení
- – osvojení hudebního repertoiru k epochovému vyučování na 1. st. WŠ (písničky z pohádek a bajek, starozákonní, starých kulturních epoch etc.)
- – osvojení hudebního repertoiru pro výroční slavnosti
- – získání hráčské i pěvecké jistoty při všech hudebních aktivitách, léčba trémy
3) Doplňkové rozvíjející aktivity
Prožitková setkání společně se členy Vokálně – instrumentálního waldorfského ansámblu (VIWA) rozvíjející schopnost spontánního hudebního vyjádření a jistoty ve vokálním i instrumentálním projevu.
Získané dovednosti je pak možné uplatnit při výročních obyčejových slavnostech, při bohoslužbách nebo v doplňkovém programu v památkových objektech.